Game changer för framtidens hamnar: igus utrustar den 2.000:e STS-kranen med e-kedjor

april 3, 2025

Allt fler operatörer väljer energikedjor framför festonger för att modernisera sina system och möta ökande krav.

igus stödjer hamnar världen över i moderniseringen och har nu utrustat den 2 000:e STS-kranen med e-kedjor. (Källa: igus GmbH)

Hamnar runt om i världen står under hårt tryck: för att förbli konkurrenskraftiga måste terminaler hantera allt större fartyg på allt kortare tid. För att uppnå detta förlitar sig allt fler operatörer på moderna komponenter som robusta, Industri 4.0-kompatibla energikedjor från igus. Motion plastics-specialisten har nu utrustat den 2.000:e STS-kranen (Ship-to-Shore) med e-kedjor, vilket gör allt fler terminaler redo för framtiden.

Enligt en färsk rapport från FN:s konferens för handel och utveckling (UNCTAD) transporteras nu över 80 procent av den gränsöverskridande varuhandeln till sjöss. Sektorn förväntas växa med i genomsnitt 2,4 procent per år fram till 2029. Denna utveckling sätter press på många hamnar att modernisera sin infrastruktur för att snabbt kunna hantera fler och större fartyg. Förutom stora anläggningar som hamnbassänger når även mindre, ofta förbisedda komponenter sina tekniska gränser – såsom traditionella festoon-system. Dessa kablar försörjer vagnen med energi och data i form av slingor, men är känsliga för fel.
”För att möta de ökande hastigheterna och längre förflyttningssträckorna hos STS-kranar för allt större fartyg, skulle tillverkarna behöva motorisera festoon-systemen. Detta är dock komplicerat och felkällan är stor. Det finns en ständig risk att vagnen och festoon-systemet inte löper synkront, vilket kan leda till skadade kablar och driftstopp – särskilt vid långa förflyttningar,” säger Jens Göbel, Industry Manager Cranes & Material Handling på igus. ”Det är därför allt fler hamnoperatörer byter från festoon-system till energikedjesystem.”

Teknisk innovation sänker kostnader
Omställningen innebär många fördelar för kusthamnar över hela världen. Igus e-kedjor, särskilt rullkedjorna i P4HD.56.R-serien, är tillverkade av högpresterande plast som är väder- och strålningsbeständig. Detta garanterar lång livslängd och tillförlitlig drift under alla väderförhållanden. Systemen kan arbeta i hastigheter upp till 10 m/s utan behov av komplicerad motorisering. De integrerade rullarna minskar friktionen och möjliggör högre belastning och acceleration med bibehållen tryck- och dragkraft.
Jämfört med glidande system minskar energiförbrukningen med cirka 57 procent, vilket är en betydande fördel i tider av stigande energipriser. Energikedjornas inre layout kan enkelt anpassas, vilket möjliggör smidig installation av nya kablar under tekniska uppgraderingar. Rullkedjorna P4HD.56.R klarar över 200.000 kilometers drift, motsvarande en livslängd på upp till 15 år. Kombinationen av gaffellänkar och tribologiskt optimerad plast minimerar slitaget, medan sensorer från i.Sense-serien möjliggör realtidsövervakning och förebyggande underhåll.

Växande marknadsandel
Igus e-kedjor har blivit särskilt populära i asiatiska hamnar, där ny teknik snabbt adopteras. Sedan den första rullkedjan utvecklades för över 25 år sedan och installerades vid Shenghai Zhenua Industries (ZPMC) år 2000, har igus uppnått en marknadsandel på cirka 60 procent inom nya kranar. Terminaler världen över, såsom APMT, DP World och AGL, följer detta exempel.
Med den 2.000:e installationen markerar igus ytterligare en milstolpe i hamnlogistikens framtid. Innovativa lösningar som det prisbelönta igus Mobile Shore Power Outlet (iMSPO), ett mobilt anslutningssystem för landström, visar hur hamnar kan minska sina miljöavtryck. Samtidigt har igus utvecklat smörj- och underhållsfria högbelastningslager i fiberkomposit, vilket minimerar underhållskostnader och eliminerar risken för felaktig smörjning.
”Vi är övertygade om att dessa tekniska framsteg kommer att stärka vårt samarbete med STS-krantillverkare och terminaloperatörer. Tillsammans skapar vi effektivare och mer hållbara hamnar för framtidens sjötransporter,” säger Jens Göbel.

Filename: PM0925-1.jpg

Filename: PM0925-SE.docx

Filename: PM0925-SE.pdf

Nyckelord